Blogue Aduaneiro, Alfândegas, Customs, Douanes, Aduanas, Comércio Mundial, Import-Export: Coitado do mises

22-05-2011
marcar artigo


"Isto, que é citado aqui, é um disparate:«But Benedict’s definitions of the market and of commutative justice are mistaken. In a free market, individuals do not exchange goods of equivalent value. They exchange goods of unequal value. If the values were equivalent, market participants would be indifferent and there would be no reason to make the exchange. It is precisely because a buyer values an apple more than 25 cents and because a seller values 25 cents more than an apple, that the buy/sell transaction takes place. This error originated in Aristotle’s treatment of exchange in his Nichomachean Ethics (Book V, p. 5), it was restated in Aquinas’s treatment of commutative justice in his Summa Theologica (q. 61 a. 2) and is repeated by Pope Benedict.»Num mercado livre, os indivíduos podem não valorizar todos o bem da mesma forma, mas todos - todos - valorizam o último bem que compararam / venderam exactamente da mesma forma, isto é, ao preço de mercado. Se não o fizessem, havia formas de aumentar o seu bem-estar: o comprador compraria mais maçãs, o vendedor venderia mais maçãs, porque estas unidades adicionais seriam compradas (vendidas) abaixo (acima) do real valor que os indivíduos lhe atribuem. O pasquim liberal (estou a referir-me ao americano, mises não sei quê, não ao português que nem mereceria este post) que se baseia na negação do marginalismo usou o marginalismo afinal para quê? Pé na poça, pois."(in elasticidade)M.J.


"Isto, que é citado aqui, é um disparate:«But Benedict’s definitions of the market and of commutative justice are mistaken. In a free market, individuals do not exchange goods of equivalent value. They exchange goods of unequal value. If the values were equivalent, market participants would be indifferent and there would be no reason to make the exchange. It is precisely because a buyer values an apple more than 25 cents and because a seller values 25 cents more than an apple, that the buy/sell transaction takes place. This error originated in Aristotle’s treatment of exchange in his Nichomachean Ethics (Book V, p. 5), it was restated in Aquinas’s treatment of commutative justice in his Summa Theologica (q. 61 a. 2) and is repeated by Pope Benedict.»Num mercado livre, os indivíduos podem não valorizar todos o bem da mesma forma, mas todos - todos - valorizam o último bem que compararam / venderam exactamente da mesma forma, isto é, ao preço de mercado. Se não o fizessem, havia formas de aumentar o seu bem-estar: o comprador compraria mais maçãs, o vendedor venderia mais maçãs, porque estas unidades adicionais seriam compradas (vendidas) abaixo (acima) do real valor que os indivíduos lhe atribuem. O pasquim liberal (estou a referir-me ao americano, mises não sei quê, não ao português que nem mereceria este post) que se baseia na negação do marginalismo usou o marginalismo afinal para quê? Pé na poça, pois."(in elasticidade)M.J.

marcar artigo